Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011

Εγκύκλιος: 24


ΑΔΑ: 4ΑΛΧΚ-Ζ
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Αθήνα, 24 Φεβρουαρίου 2011
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

Αριθ. Πρωτ.: οικ.9104


ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΠΡΟΣ:
Δ/ΝΣΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΟΤΑ
Τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις του
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ, ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
Κράτους
& ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΟΤΑ
Γραφεία Γενικών Γραμματέων
Ταχ.Δ/νση
: Σταδίου 27

Τ.Κ.
: 10183 Αθήνα

Πληροφορίες
: Α. Καλογήρου, 213-1364332


: Α. Νίτσου, 213-1364373

e-mail
: a.kalogirou@ypes.gr


: a.nitsou@ypes.gr

FAX
: 213-1364389, 213-1364383



 Εγκύκλιος: 24

ΘΕΜΑ:
Διευκρινίσεις για αρμοδιότητες νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου και κοινωφελούς επιχείρησης των δήμων στο πλαίσιο της διαδικασίας συγχώνευσης


Κατά την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 103 και 109 του ν. 3852/2010, αναφορικά με τις συγχωνεύσεις των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των κοινωφελών επιχειρήσεων των δήμων, η υπηρεσία μας έχει γίνει αποδέκτης πολλών ερωτημάτων, αναφορικά με τις αρμοδιότητες που επιτρέπεται να ασκούνται από αυτά. Κατόπιν τούτων, σε συνέχεια της υπ’ αριθμ. 11/α.π.4569/27.1.2011 εγκυκλίου μας, αναφορικά με τα θέματα συγχωνεύσεων και προσωπικού των νπδδ και των επιχειρήσεων των δήμων, θέτουμε υπόψη σας, συμπληρωματικά, τα ακόλουθα:
Στην περίπτωση κατά την οποία ένας δήμος διατηρεί σύμφωνα με το νόμο έως δύο (ή έως τέσσερα, για τους δήμους με πληθυσμό άνω των 300.000 κατοίκων) νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, επισημαίνεται ότι οι τομείς αρμοδιοτήτων που μπορεί να ασκεί το καθένα από αυτά δεν επιτρέπεται να συμπλέκονται μεταξύ τους, αλλά θα πρέπει να διαχωρίζονται, σύμφωνα με όσα ρητά ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 103 παρ. 1α του ν. 3852/2010.
Στην περίπτωση, ωστόσο, κατά την οποία ένας δήμος διατηρεί μία κοινωφελή επιχείρηση και ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, διευκρινίζονται περαιτέρω τα εξής:
Με γνώμονα τη μέγιστη συγκέντρωση των δραστηριοτήτων του ίδιου τομέα, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και την βελτιστοποίηση της αξιοποίησης του απασχολούμενου ανθρώπινου δυναμικού, είναι σκόπιμο να εξαντλείται κάθε δυνατότητα προκειμένου να οργανώνονται διακριτά οι τομείς αρμοδιοτήτων μεταξύ του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου και της κοινωφελούς επιχείρησης του δήμου. Λαμβάνοντας, ωστόσο, υπόψη τους περιορισμούς που υφίστανται από τις ανειλημμένες υποχρεώσεις των υφιστάμενων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των κοινωφελών επιχειρήσεων, καθώς και τις ιδιαιτερότητες που απορρέουν από το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις δράσεις τους, όπως για παράδειγμα η άσκηση ορισμένης δραστηριότητας, υποχρεωτικά, από φορέα ιδιωτικού δικαίου με άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, (π.χ. για ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΜΕΑ, ΚΗΦΗ, αποφάσεις Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας Π1β/Γ.Π.οικ.14951/9.10.2001, Π2β/Γ.Π.οικ.14957/9.10.2001 και Π1γ/ΑΓΠ/οικ.14963/9.10.2001 - ΦΕΚ 1397/Β΄/22.10.2001), επισημαίνεται ότι για όσο διάστημα ισχύουν οι περιορισμοί αυτοί, επιτρέπεται να ασκηθούν διακριτές δράσεις του ίδιου τομέα αρμοδιοτήτων από το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και την κοινωφελή επιχείρηση του δήμου. Για διευκόλυνση ως προς την εφαρμογή των ανωτέρω οδηγιών, παρατίθενται τα εξής ενδεικτικά παραδείγματα:
1. Σε ένα δήμο μπορεί παιδικός – βρεφονηπιακός σταθμός (ως πρώην κρατικός σταθμός που μεταβιβάστηκε στο δήμο με το άρθρο 12 του ν. 2880/2001) να λειτουργεί στο πλαίσιο νπδδ και παράλληλα μπορεί η κοινωφελής επιχείρηση να υλοποιεί πρόγραμμα παιδικού – βρεφονηπιακού σταθμού της συγχρηματοδοτούμενης από το ΕΣΠΑ πράξης «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» (αρμοδιότητες στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης).
2. Σε ένα δήμο μπορεί να λειτουργεί το ΚΑΠΗ στο πλαίσιο νπδδ και παράλληλα να λειτουργεί από την κοινωφελή επιχείρηση η συγχρηματοδοτούμενη από το ΕΣΠΑ πράξη «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων και λοιπών ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων», μέσω των ΚΗΦΗ, που με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία ιδρύεται και λειτουργεί μόνο από φορέα ιδιωτικού δικαίου (αρμοδιότητες στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης).
3. Σε ένα δήμο μπορεί να λειτουργεί βιβλιοθήκη στο πλαίσιο νπδδ και παράλληλα η κοινωφελής επιχείρηση να υλοποιεί το πρόγραμμα ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΑμεΑ της συγχρηματοδοτούμενης από το ΕΣΠΑ πράξης «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», που με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία ιδρύεται και λειτουργεί μόνο από φορέα ιδιωτικού δικαίου (αρμοδιότητες στον τομέα παιδείας).

 Παρακαλούμε να κοινοποιήσετε την παρούσα εγκύκλιο στους Δήμους της χωρικής σας αρμοδιότητας.
Την εγκύκλιο μπορείτε να την αναζητήσετε και στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης www.ypes.gr, στη διαδρομή: Υπουργείο/Εγκύκλιοι, καθώς και στον ειδικό δικτυακό τόπο http://kallikratis.ypes.gr, στη διαδρομή: Νομοθεσία/Εγκύκλιοι.  



Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ







ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΤΟΛΙΟΣ





ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
ΚΕΔΚΕ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ:
-Γρ. Υπουργού
-Γρ. Υφυπουργού
-Γρ. Γεν. Γραμματέα
-Γρ. Γεν. Δ/ντη Τοπ. Αυτ/σης
-Δ/νση Μηχ/σης & ΗΕΣ
(με την παράκληση να την αναρτήσει στο
δικτυακό τόπο του Υπουργείου και στο http://kallikratis.ypes.gr )
- Δ/νση Οικονομικών ΟΤΑ
  Τμήμα Οικονομικής Διοίκησης ΟΤΑ
- Δ/νση μας
  Τμήμα Νομικών Προσώπων, Ιδρυμάτων & Επιχειρήσεων ΟΤΑ





1 σχόλιο:

  1. 25.02.11
    ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ


    -Συγχώνευση Νομικών Προσώπων
    Εκδόθηκε η διευκρινιστική εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών για τις συγχωνεύσεις ΝΠΔΔ και Κοινωφελών επιχειρήσεων σε σχέση με τις δομές των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.
    ΥΠ.ΕΣ.Α&Η.Δ. εγκ.24 / οικ.9104 / 24.02.2011.


    Με την εγκ. 24/οικ.9104/24.02.2011 του ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. διασαφηνίζεται η δυνατότητα άσκησης διακριτών δράσεων του ίδιου τομέα αρμοδιοτήτων από το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και την κοινωφελή επιχείρηση του δήμου για δραστηριότητες στις οποίες απαιτείται άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, όπως είναι π.χ. οι παιδικοί σταθμοί, τα ΚΔΑΠ, και τα ΚΗΦΗ.


    Στην εγκύκλιο δεν γίνεται καμία αναφορά για τα προγράμματα "Βοήθεια στο Σπίτι".


    Συνεπώς η εγκ. 24/οικ.9104/24.02.2011 του ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. το πιθανότερο είναι να μην έχει εφαρμογή για τα προγράμματα "Βοήθεια στο Σπίτι" και τις Μονάδες Κοινωνικής Μέριμνας, διότι για τη λειτουργία των δομών αυτών δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας από κάποια αρχή.


    Τα προγράμματα αυτά σύμφωνα με την εγκύκλιο 9/2011, μπορούν να μεταφερθούν στο Δήμο ή στα ΝΠΔΔ, με την επιφύλαξη που έχουμε εκφράσει σχετικά με το γεγονός ότι δεν υπάρχει σχετική Νομοθετικη Πρόβλεψη.

    από Δήμος ΝΕΤ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή