Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015

Οι δυτικές οικονομίες ανακαλύπτουν την... γκρίζα ηλικία

Οι δυτικές οικονομίες ανακαλύπτουν την... γκρίζα ηλικία

Δημογραφικές εξελίξεις, αύξηση του προσδόκιμου ζωής και κρίση φέρνουν στο επίκεντρο του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος τους ηλικιωμένους
Οι δυτικές οικονομίες ανακαλύπτουν την... γκρίζα ηλικία
Η μείωση των γεννήσεων, η αύξηση του προσδόκιμου ζωής και η οικονομική κρίση φέρνουν τους ηλικιωμένους από τις παρυφές στο κέντρο των οικονομιών της Δύσης. Κυβερνήσεις και επιχειρήσεις προσαρμόζονται ταχύτατα στα νέα δεδομένα προσφέροντας προϊόντα και υπηρεσίες που αποσκοπούν στο ευ ζην της τρίτης ηλικίας
Στις λεγόμενες «ποιοτικές» έρευνες που παραγγέλλουν στους ειδικούς οι μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις συνηθίζεται να εξαιρούνται οι ηλικίες άνω των 55 ετών. Για ελάχιστα προϊόντα ερωτώνται οι μεσήλικοι και σχεδόν για... κανένα οι υπερήλικοι αν τα προτιμούν ή όχι.

Διότι απλούστατα οι έμποροι και οι διαφημιστές αντιμετωπίζουν τους άνω των 55-60 ετών σαν γερόντια που ξεσκονίζουν με το φτερό κάθε πρωί το σαραβαλάκι τους (μπας και χρειαστεί να το χρησιμοποιήσουν) και στη συνέχεια καρφώνονται μπροστά στην τηλεόραση του σαλονιού τους ή του καφενείου και σηκώνονται μόνο για να ταξινομήσουν σε μικρά κουτάκια τα χάπια τους. Με άλλα λόγια, οι ηλικιωμένοι δεν αντιμετωπίζονται από την αγορά ως καταναλωτές ή μάλλον αντιμετωπίζονται μόνο ως καταναλωτές φαρμάκων.

Η πραγματικότητα όμως έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Για προφανείς λόγους δημογραφικούς και αύξησης του προσδόκιμου ζωής αλλά και λόγω της κρίσης. Οπως έγραφαν πρόσφατα οι «New York Times», στις ΗΠΑ όλο και λιγότερα νέα ζευγάρια με παιδιά περιλαμβάνονται στη μεσαία εισοδηματική τάξη (35.000-100.000 δολάρια ετησίως), με αποτέλεσμα αυτή να αποτελείται από συνταξιούχους άνω των 60 ετών.

Ανάλογα φαινόμενα παρατηρούνται και στην Ευρώπη και στην Ιαπωνία φυσικά και σε όλες τις δυτικές κοινωνίες καθώς οι κόμες της περίφημης γενιάς του «μπέιμπι μπουμ» (έτσι χαρακτηρίστηκε η έκρηξη των γεννήσεων μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο) γκριζάρουν ομαδικώς.

Στην Ευρώπη, φέρ' ειπείν, από το 2010 εκείνοι και εκείνες που γιορτάζουν κάθε χρονιά τα 65 χρόνια τους είναι περισσότεροι από εκείνους και εκείνες που γιορτάζουν τα 25 χρόνια τους!

Το χέρι στη σύνταξη
Η ανάγκη που δημιουργείται λοιπόν για τις δυτικές κοινωνίες είναι οικονομική και αδήριτη: θα πρέπει με κάποιον τρόπο οι άλλοτε ανέμελοι καταναλωτές «μπέιμπι μπούμερς» να αφήσουν κατά μέρος το φτερό, τις ανέξοδες κουβέντες στο καφενείο και τις αφορολόγητες ώρες που περνούν μπροστά στο χαζοκούτι, να βάλουν βαθιά το χέρι στη σύνταξη και στο κομπόδεμά τους, να αλλάξουν το σαραβαλάκι με ένα σύγχρονο αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητο, να το φουλάρουν με βενζίνη, να πάρουν τον ή τη σύντροφό τους και να γκαζώσουν στις ολοφώτιστες λεωφόρους της κατανάλωσης.

Δεν είναι μόνο ο τουριστικός κλάδος που προσπαθεί να σαγηνεύσει την τρίτη ηλικία. Είναι και ο κλάδος των ακινήτων (πόσοι συνταξιούχοι δεν ονειρεύονται να περνούν έξι μήνες τον χρόνο δίπλα στη θάλασσα) και επίσης οι κλάδοι των τροφίμων, των ασφαλιστικών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και βεβαίως της παροχής ιατρικών υπηρεσιών και προσωπικής φροντίδας.

Προσαρμογή...
Στη Γαλλία π.χ. - σημειωτέον ότι μιλάμε για τη χώρα με το μικρότερο δημογραφικό πρόβλημα στην Ευρώπη - τον περασμένο Σεπτέμβριο η Εθνοσυνέλευση στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης του Μανουέλ Βαλς ψήφισε νόμο για την τρίτη ηλικία που προβλέπει μέτρα για την κατ' οίκον νοσηλεία 645 εκατ. ευρώ και την εν γένει βοήθεια στο σπίτι που χρειάζονται οι ηλικιωμένοι που χάνουν την αυτονομία τους (645 εκατ. ευρώ), την πρόληψη ασθενειών και ατυχημάτων (460 εκατ. ευρώ), την επανένταξη στην κοινωνία όσων με την πάροδο των ετών απομονώνονται (84 εκατ. ευρώ), ακόμη και για τη συντήρηση και για επισκευές σε 80.000 ιδιωτικές κατοικίες.

Και οι επιχειρήσεις όμως στη Γαλλία φροντίζουν να προσαρμόζονται και να απαντούν στις ανάγκες των ώριμων στην ηλικία καταναλωτών. «Η εταιρεία παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών La Poste, η ενεργειακή Air Liquide, η τηλεπικοινωνιακή Ο2 ή ο όμιλος Legrand αναπτύσσουν υπηρεσίες για ηλικιωμένους με στόχο να τους εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονομία» γράφει χαρακτηριστικά η «Figaro».

Αλλά και οι περιβόητες «νεοφυείς» (start-ups) εταιρείες λαμβάνουν υπόψη τους την ισχυρή αγοραστική δύναμη πολλών ηλικιωμένων. Πέραν όλων αυτών, όλο και περισσότεροι κλάδοι προσαρμόζουν τα προϊόντα τους στις μεγαλύτερες ηλικίες.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, π.χ., προσαρμόζουν τις διαφημιστικές καμπάνιες και φυσικά τα μοντέλα τους στους 50άρηδες και άνω. Διότι η κρίση και η ανεργία των νέων έχουν ανεβάσει τη μέση ηλικία των αγοραστών καινούργιου αυτοκινήτου στην Ευρώπη στα 54 έτη...



Μάχη για το πορτοφόλι
Καινοτομίες στην αγορά για τους ηλικιωμένους

Τα ερευνητικά επιτελεία των επιχειρήσεων εξαντλούν τη φαντασία και αξιοποιούν κάθε πτυχή των ταλέντων τους για χάρη των γκρίζων κροτάφων. Το αποτέλεσμα είναι καινοτόμα προϊόντα διατροφής και ένδυσης, νέες ιατρικές τεχνολογίες και έξυπνες ηλεκτρονικές συσκευές που πλημμυρίζουν τις αγορές. Διότι, σύμφωνα με τις στατιστικές, όσοι κλείνουν τα 60 έχουν ακόμη κατά μέσον όρο 23 (κι αν πρόκειται για γυναίκα 28...) χρόνια ζωής μπροστά τους.

Ερευνα της Γαλλικής Ενωσης Τυποποίησης (AFNOR), η σωστή διατροφή αποτελεί την πρώτη φροντίδα των ηλικιωμένων (σε ποσοστό 76,8%), πάνω από τους τομείς της Υγείας (66,2%) και των νέων τεχνολογιών (51,5%). Πάνω από δύο στους τρεις συμμετέχοντες στην έρευνα απαντούν ότι θα επιθυμούσαν να λαμβάνουν ευανάγνωστες και εξατομικευμένες πληροφορίες που αφορούν τις δικές τους διατροφικές ανάγκες. Ευλόγως ο κλάδος των ειδών διατροφής αναζητεί τρόπους ικανοποίησης των αναγκών αυτών σε εξατομικευμένο επίπεδο.

Συμπληρώματα διατροφής
Η γαλλική εταιρεία Nutrisens παρασκευάζει τροφές και συμπληρώματα διατροφής που«ανταποκρίνονται στις βιολογικές ανάγκες των ηλικιωμένων καταναλωτών, ενώ ταυτόχρονα αποτελούν  μέρος της καθημερινής τους διατροφικής απόλαυσης», όπως γράφει η Κατρίν Μολ στον «Figaro». «Προσφάτως λανσάραμε στην αγορά δύο νέα προϊόντα, ένα μπριός πλούσιο σε πρωτεΐνες για το πρωινό και ένα σοκολατένιο γλυκό εμπλουτισμένο με μαγνήσιο και πρωτεΐνες για κολατσιό μεταξύ δύο γευμάτων» λέει στην εφημερίδα ο γενικός διευθυντής της Nutrisens Ζορζ Ντεβεζά.

Το Ινστιτούτο Παστέρ της πόλης Λιλ, το οποίο μετέχει ως επιστημονικός αρωγός σε προγράμματα ανάπτυξης ειδικών τροφίμων διαφόρων εταιρειών, πηγαίνει ακόμη πιο μακριά αναπτύσσοντας τεχνολογία φυσικού εμπλουτισμού των τροφών. «Μεταξύ των περίπου 20 βιομηχανικών ομίλων με τους οποίους συνεργαζόμαστε, η Roquette, για παράδειγμα, εστιάζει την προσοχή της σε συστατικά τροφών με βάση τα φύκια. Οι τροφές αυτές προορίζονται για πτηνοτροφεία, προκειμένου οι κότες να γεννούν αβγά πλούσια σε Ωμέγα-3» εξηγεί ο δόκτωρ Ζαν-Μισέλ Λεσέρ, επικεφαλής της υπηρεσίας διατροφής του Ινστιτούτου. Την ίδια ώρα στο Εθνικό Ινστιτούτο Αγρονομικών Μελετών της Γαλλίας οι ερευνητές του προγράμματος Nutrimemo μελετούν την ανάπτυξη προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας που βελτιώνουν τη μνήμη και προλαμβάνουν την έκπτωση των πνευματικών ικανοτήτων των ηλικιωμένων.


πηγή:To Bήμα




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου