Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012


ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΚΕΔΕ



14/10/2012



Προς
Υφυπουργό Εργασίας και
Κοινωνικών Ασφαλίσεων
Κο Νικόλαο Παναγιωτόπουλο

Ζητήματα που αφορούν στις κοινωνικές δομές της τοπικής αυτοδιοίκησης και σε δράσεις ενίσχυσης της εργασίας

Σήμερα η κοινωνική πολιτική είναι πλέον ένας βασικός τομέας δοκιμασμένων πρωτοβουλιών, μέτρων, δράσεων και προγραμμάτων της αυτοδιοίκησης. Με την μεταφορά το αρμοδιοτήτων λειτουργίας των παιδικών σταθμών και με τα προγράμματα «Βοήθεια στο Σπίτι» έχει αναστήσει στην κυριολεξία ένα ημιθανές κρατικό σύστημα κοινωνικής πρόνοιας, έχει δημιουργήσει αξιοζήλευτες ανταγωνιστικές δομές παιδικής μέριμνας, έχει διευρύνει τα προγράμματα αρωγής στους ηλικιωμένους, έχει οργανώσει σύγχρονες υπηρεσίες παροχής φροντίδας, συμβουλευτικής, προαγωγής της υγείας, ενίσχυσης της εργασία και της αλληλεγγύης.

Συμπληρωματικά με τους παιδικούς σταθμούς και τις δομές φροντίδας της τρίτης ηλικίας έχει προχωρήσει στην ίδρυση εξειδικευμένων δομών που ενισχύουν την κοινωνική ένταξη ευπαθών κοινωνικά ομάδων σε τοπικό επίπεδο, σύμφωνα με το πλαίσιο της σύγχρονης Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής.

Στο χώρο της κοινωνικής ένταξης των ΑμεΑ έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο δεκάδων (60) Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης σε όλη τη χώρα που εξυπηρετούν 1.543 παιδιά και νέους με αναπηρία σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου και κοινωνικής ένταξης. Με αυτές τις δομές αποτρέπουν τον ιδρυματισμό και τον εγκλεισμό των αναπήρων σε ιδρύματα και αποτρέπουν αναχρονιστικές πρακτικές.

Επίσης οι Δημοτικές Επιχειρήσεις έχουν την ευθύνη της λειτουργίας των Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, τα γνωστά ΚΗΦΗ τα οποία παρέχουν συνδυασμένες νοσηλευτικές και κοινωνικές υπηρεσίες σε ημερήσια βάση, με αποτέλεσμα την παραμονή του ηλικιωμένου στην κοινότητα και την αποφυγή του εγκλεισμού σε ιδρύματα.

Η αυτοδιοίκηση σήμερα συμβάλει:
·       Στη λειτουργία 2.300 δομών παιδικής φροντίδας και στην προσφορά πλέον των 115.000 θέσεων, από τις οποίες οι 58.000 προσφέρθηκαν δωρεάν στο πλαίσιο της πρόσκλησης του προγράμματος Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής, σε παιδικούς σταθμούς, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης και Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης για παιδιά με Αναπηρία
·       Στη εξυπηρέτηση 80.000 ηλικιωμένων και ΑμεΑ στο σπίτι τους, με τα προγράμματα «βοήθεια στο Σπίτι»
·       Στην εξυπηρέτηση 1.500 ηλικιωμένων σε 65 δημοτικά ΚΗΦΗ
·       Στη λειτουργία 1.100 ΚΑΠΗ σε όλη τη χώρα
·       Στη λειτουργία 30 Ιατροκοινωνικών Κέντρων ΡΟΜΑ που εξυπηρετούν 9.000 άτομα
·       Στη λειτουργία 71 Κέντρων Πρόληψης της εξάρτησης από τα ναρκωτικά και προαγωγής της υγείας
·       Στη λειτουργία δεκάδων δημοτικών ιατρείων, κοινωνικών φαρμακείων, συσσιτίων  και κοινωνικών παντοπωλείων
·       Στην υποστήριξη της θέσης της γυναίκας στην αγορά εργασίας, με την ελάφρυνση των οικογενειακών της υποχρεώσεων και τη βελτίωση της ικανότητας πρόσβασής στην εργασία
·       Στη δημιουργία και διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας στις κοινωνικές δομές των Δήμων.

Τα παραπάνω αποτελέσματα επιβεβαιώνουν τις επιλογές της αυτοδιοίκησης, όπως αυτές εκφράστηκαν με τις αποφάσεις των συνεδρίων της ΚΕΔΚΕ μετά το 1996 και οι οποίες επιμένουν στην ενίσχυση του ρόλου της αυτοδιοίκησης στην  Ελλάδα στους τομείς της Κοινωνικής Πολιτικής και της Εργασίας και στη σύγκλιση με τα Ευρωπαϊκά Δεδομένα.

Για την ανάπτυξη του ρόλου της αυτοδιοίκησης στους τομείς της Κοινωνικής Πολιτικής και της εργασίας ανοικτά παραμένουν τα παρακάτω ζητήματα:

Α. Πρόγραμμα Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής

Η ΚΕΔΕ έγκαιρα είχε ειδοποιήσει τη διαχειριστική αρχή του ΕΠΑΝΑΔ και τη ΓΓ του Υπ. Εργασίας για την επιτακτική ανάγκη αύξησης του προϋπολογισμού του προγράμματος για το 2012-2013 με 250.000.000 €. Η διάθεση αυτού του ποσού βασίστηκε στις εκτιμήσεις που είχαμε για αυξημένες αιτήσεις εκ μέρους των γυναικών για να ωφεληθούν από το πρόγραμμα καθώς και στην αύξηση των θέσεων που θα προσέφεραν στο πρόγραμμα οι δημοτικές δομές ως αποτέλεσμα της συνεχούς ενημέρωσης από την ΚΕΔΕ και την Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής, Αλληλεγγύης και Απασχόλησης. Παράλληλα επίσης έγκαιρα είχαμε υποδείξει  και τους άξονες του ΕΠΑΝΑΔ από τους οποίους θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν «κοιμώμενοι» πόροι και να μεταφερθούν στην εναρμόνιση.
Δυστυχώς το Υπουργείο Εργασίας πεισματικά αρνήθηκε να εξετάσει τις προτάσεις μας και πρόσθεσε στη χρηματοδότηση μόνο 100.000.000 €, δημιουργώντας τα γνωστά ζητήματα που οι περισσότεροι αντιμετωπίσαμε φέτος. Κάλυψη μόνο του 45% των αιτήσεων των γυναικών (ικανοποιήθηκαν 43.060 από 96.130 αιτήσεις) και μόνο του 51% των προσφερόμενων από τις δομές θέσεων (43.060 τοποθετήσεις σε 83.832 προσφερόμενες θέσεις).
Σε μία ύστατη προσπάθεια το Υπουργείο Εργασίας προκειμένου να διορθώσει την κατάσταση, ενεργοποίησε συμπληρωματική πρόσκληση η οποία βασίστηκε στην πρόσθετη χρηματοδότηση του προγράμματος με επιπλέον 20.000.000 € και την παράλληλη μείωση της αποζημίωσης ανά θέση. Δημιουργήθηκε έτσι μία ισοδύναμη χρηματοδότηση 40.000.000 € που αντιστοιχούσε σε 18.500 θέσεις παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών (τα ΚΔΑΠ και τα ΚΔΑΠΜΕΑ αυθαίρετα αποκλείστηκαν από τη συμπληρωματική διαδικασία), οι οποίες μετά την οριστικοποίηση των τοποθετήσεων κατέληξαν να μειωθούν σε 14.487. Η δεύτερη αυτή συμπληρωματική διαδικασία περιέπλεξε ακόμη περισσότερο την κατάσταση και δημιούργησε μία εικόνα απαξίας για ένα πρόγραμμα που επί 4 χρόνια είχε υλοποιηθεί με επιτυχία, είχε συμβάλει σημαντικά στην αναιμική κατά τα άλλα αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων του ΕΠΑΝΑΔ και είχε εδραιωθεί στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας ως ένα σημαντικό κοινωνικό βοήθημα σε περίοδο κρίσης.
Το Υπουργείο Εργασίας χωρίς να λάβει υπόψη τις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες, όπως αυτές εκδηλώθηκαν με τις αιτήσεις των γυναικών, χωρίς επίσης να λάβει υπόψη τις δυνατότητες των δομών, όπως αυτές καταγράφηκαν με τις προσφορές τους, διέθεσε την συντριπτική πλειοψηφία των συμπληρωματικών πόρων στην Περιφέρεια Αττικής. Συγκεκριμένα με βάση το υπ. αριθμ. 2.20458/οικ..6.4824-4/9/2012 έγγραφο της ΓΓ Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων πόρων έγινε η ακόλουθη κατανομή:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
ΠΟΣΟ
ΠΟΣΟΣΤΟ
ΑΤΤΙΚΗΣ
30.060.964
76%
ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
7.515.241
19%
ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
1.100.000
3%
ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
980.000
2%
ΣΥΝΟΛΟ
39.656.205
100%

Η νέα αυτή ατεκμηρίωτη απόφαση δημιούργησε πλήθος αδικιών με την άνιση αντιμετώπιση των ενδιαφερόμενων γυναικών και δομών. Τη στιγμή που χιλιάδες μητέρες με μεγάλη μοριοδότηση και αυξημένες κοινωνικές ανάγκες έμειναν εκτός δημοτικών δομών, πλήθος γυναικών με ελάχιστα μόρια τοποθετήθηκαν σε ιδιωτικές δομές κυρίως των βορείων προαστίων της Αθήνας.

Με βάση τα παραπάνω επαναφέρουμε την πρότασή μας για ενίσχυση της χρηματοδότησης της λειτουργίας των δημοτικών παιδικών σταθμών, ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠΜΕΑ από το ΕΣΠΑ, με μεταφορά πόρων από άξονες του ΕΠΑΝΑΔ με χαμηλή απορρόφηση. Είναι αδιανόητο κατά την κρίσιμη περίοδο που διέρχεται η χώρα μας, να μη διατίθενται κονδύλια τα οποία αποδεδειγμένα ανακουφίζουν πολλαπλώς την ελληνική κοινωνία και την ελληνική οικογένεια, με το αιτιολογικό της εξάντλησης του διαθέσιμου προϋπολογισμού και τη ίδια στιγμή άλλοι άξονες του ίδιου επιχειρησιακού προγράμματος, να εμφανίζουν τραγικά μικρή αξιοποίηση και απορρόφηση, μόλις δύο χρόνια πριν τη λήξη του ΕΣΠΑ.

Για πολλοστή φορά προτείνουμε την άμεση διάθεση πόρων, για την τρέχουσα ώστε να καλυφθεί το 100% των 84.000 προσφερόμενων θέσεων και για τις επόμενες σχολικές χρονιές, από τον άξονα 1 «Συστημικές Παρεμβάσεις, από τον άξονα 2 «Ενίσχυση της προσαρμοστικότητας του Ανθρώπινου δυναμικού και των Επιχειρήσεων», από τον Άξονα 5 «Εδραίωση της μεταρρύθμισης στον Τομέα της Ψυχικής Υγείας. Ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, και προάσπιση της Δημόσιας Υγείας του πληθυσμού», είτε τέλος από τον άξονα 6 «Τεχνική Υποστήριξη», στους οποίους το ποσοστό απορρόφησης παραμένει ιδιαίτερα χαμηλό. Παράλληλα η πρότασή μας περιλαμβάνει και την τροποποίηση του προϋπολογισμού Επιχειρησιακών Προγραμμάτων  και  μεταφορά ποσού από ΕΠ με χαμηλή κινητικότητα προς το ΕΠΑΝΑΔ, προκειμένου να απορροφηθούν τα δις που παραμένουν αναξιοποίητα.

Β) Ενίσχυση των πόρων του ΕΣΠΑ που διατίθενται για την κατασκευή κοινωνικών υποδομών, κυρίως δε παιδικών σταθμών.

Η τεράστια αύξηση και ο υπερδιπλασιασμός της ζήτησης σε θέσεις φροντίδας παιδιών, που καταγράφηκε στο πρόγραμμα «Εναρμόνιση Επαγγελματικής, και Οικογενειακής Ζωής» μεταξύ των ετών 2010, 2011 και 2012 επιβεβαιώνει την τάση της ελληνικής οικογένειας για περισσότερες θέσεις στους παιδικούς σταθμούς. Η χρηματοδότηση της κατασκευής κοινωνικών υποδομών απαντά και στην κάλυψη των κοινωνικών αναγκών των πολιτών, αλλά παράλληλα δημιουργεί θέσεις εργασίας κατά τη φάση της κατασκευής και κατά τη φάση της λειτουργίας.


Γ. Πρόγραμμα κατ’ οίκον φροντίδας συνταξιούχων

Σε πρόσκληση του ΙΚΑ προς τους συνταξιούχους/δικαιούχος για ένταξη στο πρόγραμμα «κατ΄ οίκον φροντίδα συνταξιούχων» ορίζονται τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής ωφελουμένων.
Παρόλ’ αυτά υπάρχουν επιμέρους θέματα που δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί, και χρήζουν περαιτέρω εξειδίκευσης. Ειδικότερα:
1) Πως θα γίνει δυνατή η διασφάλιση της συνέχισης της εργασίας του ήδη υπηρετούντος προσωπικού στις δομές του προγράμματος ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ των δήμων; Είναι σαφές βέβαια πως δεν είναι θέμα του ΙΚΑ να δοθεί λύση αλλά έγκαιρα πρέπει να διαμορφωθεί το πλαίσιο που θα συμβάλει στη συνέχιση του «βοήθεια στο σπίτι». Σε αυτό το θέμα επαναφέρουμε τις προτάσεις που η έχει ήδη καταθέσει η ΚΕΔΕ.
Με την υπ. αριθμ. 35747-25/5/2012 επιστολή μας, διαβιβάστηκαν στην ΓΓ Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων πόρων οι προτάσεις μας οι οποίες συνίστανται στη με κάθε τρόπο διατήρηση των θέσεων του προσωπικού που υπηρετεί στο πρόγραμμα. Για να γίνει αυτό δυνατό πρέπει να υπάρχει συγχρηματοδότηση από Ευρωπαϊκούς πόρους.  Επίσης προτείναμε πως η συχρηματοδότηση μπορεί να προέλθει από πόρους του ΕΚΤ, και συγκεκριμένα από τον Άξονα  Προτεραιότητας 2 «Ενίσχυση της  προσαρμοστικότητας του ανθρώπινου δυναμικού και των επιχειρήσεων» ή τον  Άξονα Προτεραιότητας 5 «Εδραίωση της μεταρρύθμισης στον Τομέα της Ψυχικής Υγείας. Ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και προάσπιση της δημόσιας υγείας του πληθυσμού» του ΕΠΑΝΑΔ με την προκήρυξη σχετικής πρόσκλησης με τίτλο «Αναβάθμιση προγράμματος Βοήθεια στο Σπίτι», ώστε να υπάρχει σαφής σύνδεση με τη συνέχιση του υπάρχοντος προγράμματος. Η πρόσκληση αυτή πρέπει να περιλαμβάνει την υλοποίηση δράσεων που σήμερα κρίνονται απαραίτητες για την ποιοτική αναβάθμιση του προγράμματος, όπως δράσεις κατάρτισης και επανακατάρτισης του υπηρετούντος προσωπικού και δράσεις που αφορούν στην ανάπτυξη συστήματος παρακολούθησης και  αξιολόγησης της  υλοποίησης των παρεχόμενων από τις δομές Βοήθεια στο Σπίτι, υπηρεσιών.
Σε μία τέτοια περίπτωση,  υπάρχει  η δυνατότητα να προβλεφθεί σειρά δράσεων αναφορικά με την εκπαίδευση και ενημέρωση του προσωπικού και την κατάρτισή του στη χρήση εξοπλισμού για την υλοποίηση του προγράμματος, την παρακολούθηση και αξιολόγηση καθώς και δράσεων ανάπτυξης του εθελοντισμού και κοινωνικής ευαισθητοποίησης.

2)Ποιοι είναι οι όροι και οι προϋποθέσεις προκειμένου μία δομή/επιχείρηση κοινωνικής φροντίδας του ν. 4052/2012 να γίνει πάροχος; Μέχρι στιγμής δεν ανακοινωθεί τίποτα επί αυτού, ούτε έχει προηγηθεί διαβούλευση επ΄ αυτού με την ΚΕΔΕ η οποία εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία των δυνητικά παρόχων. Έτσι λίγες ημέρες πριν την πρόσκληση δεν έχουν συζητηθεί βασικά θέματα όπως:
-Πως γίνεται η διαδικασία επιλογής και σύναψης ειδικής σύμβασης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με τους παρόχους;
-Ποια είναι η διαδικασία παρακολούθησης και πιθανής διακοπής της ανωτέρω ειδικής σύμβασης;
-Ποιό είναι και πως ορίζεται το ύψος χρηματοδότησης ανά ωφελούμενο;
-Ποιοι είναι οι ειδικότεροι όροι της ανωτέρω χρηματοδότησης ανά ωφελούμενο και της πληρωμής των παρόχων;
-Ποια θα είναι η χρονική διάρκεια της σύμβασης; (2,3 ή 4 χρόνια;)

3) Στην πρόσκληση που έχει απευθύνει το ΙΚΑ προς τους συνταξιούχους/δικαιούχος για ένταξη στο πρόγραμμα «κατ΄ οίκον φροντίδα συνταξιούχων», εντοπίζονται ζητήματα τα οποία πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν. Αυτά αφορούν :
α) Μείωση   του ποσοστού αναπηρίας  που απαιτείται για την ένταξη στο πρόγραμμα από 67% σε 50%.
β) Μείωση του ορίου ηλικίας των μη αναπήρων από 78 σε 65 έτη.
γ) Αύξηση του ατομικού εισοδήματος σε 12.000,00 € ετησίως και σε περίπτωση ζεύγους ηλικιωμένων σε 20.000,00 €.  Να μην υπάρχει εισοδηματικό όριο για τα  ΑΜΕΑ. 
δ) Η αποζημίωση για τα ΑΜΕΑ, λόγω της ανάγκης για καθημερινή και ποικίλη υποστήριξη, η οποία διπλασιάζει και το κόστος παροχής υπηρεσιών, να είναι διπλάσια της αποζημίωσης που θα οριστεί για τα μη ΑΜΕΑ.
Ε) Τη δυνατότητα πιστοποίησης των δομών της αυτοδιοίκησης για παροχή υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, οι οποίες να μπορούν να συμβάλονται με τα ασφαλιστικά ταμεία για την παροχή εξειδικευμένων ιατρικών υπηρεσιών (καρδιογραφήματα, υπέρηχους, μικροβιολογικές εξετάσεις κλπ)
Πεποίθησή μας είναι πως όλα τα παραπάνω πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο στενής συνεργασίας και συνεχούς διαβούλευσης του Υπουργείου με την τοπική αυτοδιοίκηση για το σχεδιασμό και τις ειδικότερες λεπτομέρειες υλοποίησης του προγράμματος κατ’ οίκον φροντίδας συνταξιούχων, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό πλαίσιο.

Δ. Προγράμματα και δράσεις άμεσης αντιμετώπισης της φτώχειας
Στην κατεύθυνση της άμεσης ανακούφισης των ατόμων που πλήττονται ισχυρά από την κρίση το Υπουργείο εργασίας υλοποιεί τη δράση «Κοινωνικές δομές άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας. Η δράση περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση της λειτουργίας μίας σειράς δομών που παρέχουν σύνθετες κοινωνικές υπηρεσίες στον πληθυσμό που απειλείται από κοινωνικό αποκλεισμό και φτώχεια. Αυτές οι δομές προσδιορίζονται από την πρόσκληση σε:
Κοινωνικό παντοπωλείο
Ανοιχτό κέντρο ημερήσιας υποδοχής αστέγων
Υπνωτήριο
Δομή παροχής συσσιτίων
Κοινωνικό Φαρμακείο
Δημοτικός Λαχανόκηπος
Τράπεζα χρόνου
Γραφεία Διαμεσολάβησης
Ενισχύοντας την εύστοχη επιλογή των δομών και την επιβεβλημένη εφαρμογή του προγράμματος καταθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις:
1) Να δοθεί η δυνατότητα στους Δήμους, στα δημοτικά ΝΠΔΔ και στις Δημοτικές Επιχειρήσεις που εκ του νόμου ασκούν αντίστοιχες δραστηριότητες να ενταχθούν στο πρόγραμμα ως φορείς υλοποίησης. Ο αποκλεισμός της αυτοδιοίκησης από την υλοποίηση του προγράμματος και η ανάθεση στους Δήμους του ρόλου του συμπράττοντα φορέα, δεν συνάδει με τις επιταγές του Ν. 3852/2010 «Νέα αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης», ο οποίος ορίζει την τοπική αυτοδιοίκηση ως τον κατεξοχήν αρμόδιο δημόσιο φορέα για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής σε τοπικό επίπεδο.
2) Να εφαρμοστεί το πρόγραμμα στο σύνολο των δήμων και όχι μόνο σε αυτούς που έχουν πληθυσμό μεγαλύτερο από 80.000 κατοίκους.
 3) Να θεσμοθετηθούν οι δομές και ειδικά αυτές του Κοινωνικού Φαρμακείου και υπνωτηρίου για να λειτουργήσουν με προδιαγραφές και χωρίς το φόβο καταγγελιών από θιγόμενα συμφέροντα.

Ε. Ενίσχυση του ρόλου της αυτοδιοίκησης στην άσκηση πολιτικών υποστήριξης και προώθησης της εργασίας.

Στον τομέα της εργασίας έχουμε επιμένουμε στη διεκδίκηση της άμεσης αναδιάρθρωση της λειτουργίας του ΟΑΕΔ, όπως αυτή έχει διατυπωθεί σε σειρά από αποφάσεις των συνεδρίων της ΚΕΔΚΕ και της ΚΕΔΕ. Στις σημερινές συνθήκες κρίσης είναι ακόμη πιο επιτακτική η μετατροπή του σε κεντρικό επιτελικό οργανισμό με μικρό μέγεθος  που να συντονίζει και να παρακολουθεί την υλοποίηση της εθνικής πολιτικής για την εργασία και την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού. Στις αρμοδιότητες της αυτοδιοίκησης θα πρέπει άμεσα να μεταφερθεί η ευθύνη για διαμόρφωση Περιφερειακών και Τοπικών Σχεδίων Δράσης για την εργασία και την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και η ίδρυση και λειτουργία Δημοτικών Γραφείων  Εργασίας στα οποία να ανατεθούν οι αρμοδιότητες της υλοποίησης των σχετικών πολιτικών σε τοπικό επίπεδο και τα οποία θα αντικαταστήσουν τις σχετικές Τοπικές Υπηρεσίες του ΟΑΕΔ. Ταυτόχρονα πρέπει επιτέλους να υιοθετηθεί το χρόνιο αίτημά μας για καθιέρωση αξιόπιστου συστήματος, σύνθετων περιφερειακών και  τοπικών, στατιστικών δεικτών με την έκδοση στοιχείων για την εργασία από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, σε επίπεδο Δήμου.


Στ.  Συμμετοχή της αυτοδιοίκησης στα ΤοπΣΑ και ΤοπΕΚΟ με ρόλο συντονιστή φορέα
Σύμφωνα με τις προσκλήσεις υποβολής προτάσεων, δυνητικοί  δικαιούχοι των ανωτέρω πράξεων είναι οι Αναπτυξιακές Συμπράξεις (Α.Σ.), όπως αυτές ορίζονται, οργανώνονται και λειτουργούν βάσει του άρθρου 18 του Ν.4019/2011 (216/Α). Οι Αναπτυξιακές Συμπράξεις επιχορηγούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και λειτουργούν αποκλειστικά για την εκτέλεση της πράξης που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο της συγκεκριμένης κατηγορίας παρέμβασης.
Εταίροι των Αναπτυξιακών Συμπράξεων μπορεί να είναι:
α) τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, β) οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού και οι κοινωφελείς επιχειρήσεις τους, γ) οι δημόσιοι οργανισμοί και επιχειρήσεις, δ) οι αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες του άρθρου 194 του Ν. 3852/2010 (Α’ 87) και της περίπτωσης β’ της παρ. 3  του άρθρου 252 του ν. 3463/2006 (Α’ 114), ε) τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου κερδοσκοπικού ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και στ) οι συνδικαλιστικές οργανώσεις εργοδοτών και εργαζομένων. Οι υπό στοιχεία α), β) και γ) φορείς δεν δύναται να ορισθούν συντονιστές εταίροι των Συμπράξεων.
Το γεγονός αυτό αποτελεί οπισθοδρόμηση τόσο σε σχέση με την πολιτική που είχε ακολουθηθεί στο Γ΄ΚΠΣ, όπου οι Δήμοι ήταν υποχρεωτικά συντονιστές φορείς στην υλοποίηση των «Τοπικών Πρωτοβουλιών Απασχόλησης», όσο και με τις επιταγές του Ν. 3852/2010 «Νέα αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης».  
Προτείνουμε την αναβάθμιση του ρόλου της αυτοδιοίκησης σχετικά με δράσεις που αφορούν στην ενίσχυση της εργασίας και την τροποποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, ώστε να προβλέπεται η δυνατότητα συμμετοχής των δήμων, των νπδδ αυτών και των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων στις αναπτυξιακές συμπράξεις για την υλοποίηση ΤοπΕΚΟ και ΤοπΣΑ, αποδίδοντάς τους ρόλο συντονιστή εταίρου, διασφαλίζοντας έτσι την αποτελεσματική εκτέλεση των πράξεων, προς όφελος πάντοτε των τοπικών κοινωνιών και της προσπάθειας της χώρας μας για ξεπέρασμα της κρίσης, περιφερειακή ανάπτυξη και δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας.

Κύριε υπουργέ,
Οι Δήμοι τα δημοτικά ΝΠΔΔ και οι Δημοτικές Επιχειρήσεις, με τις χιλιάδες κοινωνικές δομές που διαθέτουν, με την εμπειρία και την τεχνογνωσία τους έχουν αποδείξει πως σε όσες δράσεις του ΕΠΑΝΑΔ έχουν προκηρυχθεί, συμμετέχουν και αξιοποιούν τους πόρους αποτελεσματικά, επ’ ωφελεία του δημόσιου συμφέροντος. Η επίλυση των παραπάνω ζητημάτων θα συμβάλει στην αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ και κυρίως θα ανακουφίσει χιλιάδες συμπολίτες μας που πλήττονται από την πολύπλευρη κρίση.
Η άμεση υιοθέτηση των προτάσεων μας θα έχει ως αποτέλεσμα την αξιοποίηση του συνόλου των πόρων του ΕΠΑΝΑΔ, αλλά και τη βιώσιμη λειτουργία χιλιάδων κοινωνικών δομών της αυτοδιοίκησης. Στο πλαίσιο δε του σχεδιασμού της επόμενης προγραμματικής περιόδου, οι προτάσεις μας θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για την σωστή και εύστοχη προσέγγιση των δράσεων που θα περιληφθούν σε αυτήν, για τον χωρίς αποκλεισμούς προσδιορισμό των φορέων υλοποίησης και κυρίως για το σωστό προϋπολογισμό των χρηματοδοτήσεων, ώστε η βιωσιμότητα δομών και δράσεων να εξασφαλιστεί μακροπρόθεσμα. 



Με εκτίμηση
Σίμος Δανιηλίδης




Δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών
Πρόεδρος Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής, Αλληλεγγύης και Απασχόλησης της ΚΕΔΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου